گیسوان طلایی


گیسوان طلایی
نویسنده : ایمان نصیری
امتیاز اعضاء : 147
امتیاز منتقدین : 0
برای امتیاز دادن به داستانها وارد شوید.

کشیدم.چشمانم سیاهی رفت،باصدای جیغ پریدم،گیسوان طلایی دخترم در دستانم بود.

نقد داستان : در همین یک خط ما موقعیت و کنش و حادثه داریم و این عناصر یعنی داشتن داستان کامل. گرچه فعل "کشیدم" کمی ابهام دارد و این ابهام داشتن با اصول اولیه کوچک نویسی که به دنبال شفافیت و فهم ساده است مغایرت پیدا می کند اما با توجه به کلیت متن هر برداشتی هم که بشود به بقیه داستان لطمه نمی خورد چرا که یک حالت علت و معلولی شکل گرفته و علت هر نوع کشیدنی باشد معلول حادثه ای مشخص و واحد بوده.
اما اولین و معمولی ترین داستانی که از این خط می شود گرفت آن است که فردی مرتکب استعمال مواد مخدر شده و در عالم بی خبری اقدام به صدمه زدن به دختر خودش کرده است. داستان به نتایج و عواقب استعمال مواد پرداخته و خیلی ساده یکی از مهمترین پیامدهای آن را نشان داده.
استفاده از دختر به داستان کمک می کند. برای همراه کردن احساس خواننده با خود و تاثیرگذاری احساسی بر او، انتخاب شخصیت و نوع کنش مهم می شود. حتی جنسیت شخصیت هم در این مسیر اهمیت پیدا می کند. اگر در حال زدن بر کله کچل پسرش بود داستان مسیر دیگری بر می داشت اما کشیدن موی دختر کوچولویی حس را عوض می کند. پس انتخاب شخصیت دختر به خصوص که به نظر کم سن هم هست به داستان و محتوا و پیام شما کمک خوبی کرده. رنگ طلایی هم باز در مسیر تاثیرگذاری بوده. ما شرقی ها رنگ طلائی مو را بیشتر دوست داریم و لذا تاثیر احساسی آن بر مخاطب بیشتر خواهد بود.
تضاد بین سیاهی حاصل از مواد مخدر و طلایی طبیعی و زیبای دختر به طور ناخودآگاه باز هم بر خواننده تاثیر خود را می گذارد. به سیاهی رفتن یعنی دور شدن از زیبایی ها و در تاریکی و نیستی غرق شدن.
داستان هر چه کوچک تر شود هنر داستان نویسی تبدیل می شود به هنر انتخاب. باید به بهترین انتخاب ها دست زد چرا که تعداد نشانه ها مدام دارد کمتر می شود. ابزار کار شما کمتر می شوند. پس روی انتخاب تک تک کلمات باید دقت کرد. مثلاً شما همان جمله اول که فعل تان است را نگاه کنید. یک کلمه انتخاب کرده اید و نه بیشتر. و حس کرده اید همه نیاز گشایش تان را برطرف می کند ( که البته هم این کاررا کرده). پس داستان خوب به انتخاب خوب ربط دارد و نه به زیاده نویسی و ردیف کردن قطاری از کلمات پشت سر هم.
ممنون از شما.

نظرات

: سلام و خسته نباشیدخدمت استاد عزیز از لطف ونظری که به داستان بنده داشتین سپاسگزارم. ایشالله بتونم از شما اساتید یاد بگیرم بهتر وبهتر بنویسم. می شه دوباره داستان بفرستم یا نفری یک بار؟ استاد ببخشید من داستانهای مینی مال زیادی نوشتم و خیلی خوبن ولی تا حالا نتونستم کتابی چاپ کنم چون هزینه چاپ کتاب برام سنگین بود.می شه بهم کنید یه راهی جلو پام بزارید.من داستانهای مینی مالو خیلی دوست دارم.لطفا کمک کنید. ممنون می شم. جشنواره کاف می گه فقط کسایی که کتاب مینی مال چاپ کردن می تونن شرکت کنن. منتظر جوابتون هستم.

احسان عباسلو : سلام بر شما. داستان که می تونید بفرستید. مشکلی از این بابت نیست. اما در جشنواره کاف فقط گفته نشده کسانی که کتاب دارند. یک جایزه هم برای بهترین تک داستان از دید مخاطبین داریم. پس تک داستان ها هم می توانند برنده جایزه شوند. انشالله وقتی حجم قابل قبولی از داستان های کوچک را داشتید فکری هم برای چاپ خواهیم کرد.

: سلام استاد عزیز می گم من نگاه کردم گفتن مال کسایی که کتاب چاپ کردن می تونن شرکت کنن،نگفتن که اگه کسی کتاب در حال آماده کردن داره یا نوشته می تونه بفرسته؟ از نظر شما برای یه کتاب مینی مال چندتا داستان عرف معمولی باید باشه بهم بگین ها؟ بنده به لطف خدا تا الان اندازه یه کتاب،شایدم بیشتر داستان های مینی مال دارم همه با کیفیت و موضوع های متنوع ولی کسی این جریان ادبی رو قبول نداشت حالا یه راهنمایی بکنید. وقتی شما عزیزان این جریان زیبای ادبی رو بصورت مستقل برای ماها راه اندازی کردید خیلی خوشحال شدم بسیارسپاسگزارم. تو این وضعیت سخت که خودتون هم می بینید هزینه چاپ چقد سنگین نمی شه. خواهش می کنم اگه می تونید کمک کنید کتابم رو زمین نمونه. ممنون از لطفتون منتظر جواب سبزتان هستم.

احسان عباسلو : "3) بهترین داستان کوچک نوشته شده و ارسال شده به سایت کاف از منظر خوانندگان سایت" همان طور که می بینید مورد سوم جایزه ای است که به تک داستان ها داده می شود. علی ایحال شما داستان هایی را که فکر میی کنید خیلی خوب هستند به ترتیب در سایت بگذارید (هفته ای یک داستان) تا انشالله به مرور ببینیم چه باید کرد. اگر واقعا خوب باشند ما هم کمک به معرفی به ناشر می کنیم.

: تک داستان که می فرستیم نفر برگزیده تا کی معلوم می شه؟ اگه مینی مال هایی که طی هفته های آتی به سایت ارسال کنم کدوم از نظر مخاطبین مقایس می شه همون که بار فرستادم یا بعدی هام محسوب می شن. استاد عزیز من این کار و می کنم هرهفته یه داستان خوب می فرستم ولی شما هم حتمن یه کاری برام بکنید تونستید به یه ناشر معرفیم کنید فراموشم نکنید. سپاسگزار شما نصیری

مصطفی رشیدی : بسیار زیبا. درود بر شما

مصطفی رشیدی : بسیار زیبا. درود بر شما

ارسال
تازه ها
محمد قریشی

حسرت

محمد قریشی

هفتاد و سه

مولود توکلی

خواهش

مولود توکلی

جبران

مولود توکلی

شرم

مولود توکلی

هدیه

بیشتر
پر بازدیدترین ها
ایمان نصیری

گیسوان طلایی

مهدیه باقری

ترمز

فرزانه فراهانی

جنگ

ایمان نصیری

آستین های خالی

ایمان نصیری

مصنوعی

بیشتر
دات نت نیوک فارسی